måndag 30 april 2012

Beskärning

Det gör lite ont i mig när det är dags att beskära mina växter. Kanske ser man grenarna som armar som utgår från stammen och AJ! om någon skulle kapa min arm...!!! Men, jag vet att om jag gör detta kommer växten att på sikt må bättre och inte knäckas av sin egen tyngd. 


"Moderplantan" till dessa ståtliga gröna växter kommer från min tid som sommarjobbande vårdpersonal på ett äldreboende i Nordingrå där jag snodde ett skott en gång för kanske 25 år sedan. Sedan dess har plantorna frodats på som bara den! Visst är det väl så att "snodda plantor växer bäst"? Jag tycker mig ha hört detta uttryck någon gång?


Hur som helst, nu är det gjort och dessa växter kommer att vara med mig länge, länge till! En hel hink av bortklippta grenar blev det... Tänk vad många potentiella nya växter det är i den hinken! BTW - Någon som vet vad denna växt heter?


Före...

...efter. Lite naket känns det som.

Större delen av växten hamnade här.

Tillbaka i fönstret efter operationen!

4 kommentarer:

  1. Mina barn fick varsitt skott av en kvinna jag kände. Hon kallade den penningblomma. Så länge man hade liv i sin växt så skulle man ha bra ekonomi.

    Om det handlar om slumpen vet jag inte, men barnens plantor och ekonomi har faktiskt korrelerat ...

    SvaraRadera
  2. Moster Ewa sa att det var "Paradisträd". Men stämmer detta med pengar så borde jag få det bra ställt, för de frodas verkligen!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen om beskärning har många av penningblommorna som jag kallar dom verkar tåla både drag och kyla

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen om beskärning har många av penningblommorna som jag kallar dom verkar tåla både drag och kyla

    SvaraRadera