torsdag 19 april 2012

Retreat, dag 1

Idag börjar retreaten för svenska kyrkans grundkurs. Det är 16 studenter och tre kursledare, jag och två präster, som håller i det hela. Vi ska hålla till i Gideåbruk, det ställe i Sverige som i Januari hade mest snö på över en meter! Snön ligger fortfarande djup här och idag när solen lyser är det gnistrande vackert!


Jag och en av prästerna har åkt hit i förväg för att rigga om konferensanläggningens pub och spelvind till kapell. Pokerbord, biljardbord och bardisk kamoufleras och ett altarbord riggas. Allt för att inget ska störa retreaten. Vi kommer att vara här i tystnad tillsammans ända till på söndag och det ska bli så spännande att se hur det går för grundkursarna att klara detta.


Själv är jag ju "kursledning" och behöver därför inte avhålla mig från telefon och dator även om jag lämnar dem på rummet för att inte störa någon annan. Men min förhoppning är att det blir tid för god reflektion även för mig. Samt en del promenader. Varvar ner och laddar upp med andra ord.

Gideå bruk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar