tisdag 10 april 2012

Hebron, Jordan, Jeriko

Eftersom det inte är påsk riktigt än passar mor och jag på att röra oss utanför Jerusalem idag. Shoppa keramik i Hebron, besöka det ortodoxa dopstället, St Gerasimos kloster och Jeriko stod på programmet. 

Jag läste igår kväll kapitlet där Beskow gör en tredagars utfärd till Doda Havet, Jordan och Jericho. Han skriver att det var vanligt med plundringar i dessa trakter och att ”resande begagna derföre alltid stark betäckning, då de resa ned åt Jericho, af fruktan att annars falla i röfvarehänder” och när de kom iväg sa han att gruppen på elva personer ”Voro väl beväpnade med dubbelbössor och revolvers, så att vi hade kunnat gifva en salva på omkring 60 kulor” Största dramatiken under Beskows resa var dock då en i sällskapet, en av tolkarna, blivit sparkad av sin häst men hoven hade träffat honom i magen precis där han hade sin kniv nedstucken så han klarade sig. Kniven blev dock böjd.

När Beskows sällskap kom fram till Jordanfloden vid det ställe där ”de katolska (!!!) Pilgrimerna vanligen besöka, då de vallfärda till det heliga landet” kände de att de ville bada. De beskriver floden som strid och att de får ta i av ”nästan alla sina krafter”. 1860 var floden enligt Beskows uppskattning 80-100 fot bred och 10-12 fot djup. Beskow påminner läsaren om de ”rika minnen” som är fästade vid denna flod, till exempel: 
Här var det som Johannes döpte och predikade bättring till syndernas förlåtelse. Hit var det som hela Jerusalems stad gick ut, för att höra den väldige botpredikanten. Han bodde i de omgifvande öknarna, och det var här han om sig bekände: ”Jag är en ropandes röst i öknen, rödjer Herrans väg.” Hit var det som Jesus kom af Galileen till Johannes för att låta sig döpas af honom (Matt 3:1-13). Vid denna vackra strand var det som Johannes, då han såg Jesus komma till sig sade: ”Si Guds lamm, som borttager verldens synd.” ... ”I denna flod blef Guds som döpt - invigd till sitt stora kall, och här bekände Gud om honom: denne är min käre Son, i hvilken jag hafver ett godt behag” (Matt 3:19).
Beskow stannade vid flodstranden för att bevittna en märklig ceremoni på måndagen i påskveckan då tusentals pilgrimmer strömmar ner från Jerusalem till Jordan och övernattar under bar himmel för att två timmar innan solen går upp vandra ner till floden och ut i vattnet för de tror att floden ska tvätta bort både begågna och obegågna synder (!!!). När jag läser detta inser jag det måste bli en tvätt i Jordanfloden, tänk att kunna tvätta bort eventuella synder man ännu inte har begått!!!

Jag kollade lite med folk från Jerusalem, och de säger att denna tradition dött ut. Jag ska försöka lyssna runt lite mer när man slutade med detta... Någon bloggläsare kanske vet?

Jordanfloden

Här är Jordanien MYCKET nära!

Dop, jag nöjde mig med lite doperinran på egen hand..

Dagen har varit så full av intryck så jag nöjer mig med lite bilder från resten av dagen:

Här är keramiken betydligt billigare än i Jerusalem!

Mer "shop till you drop!"

Snygg design, men vad ska man ha dem till?

St Gerasimos klosterkyrka

Guess where.....!
Här hade jag faktiskt inte varit förut...
...vid Rakels grav i Betlehem...
...ligger i en "blindtarm" av muren.
Nöjd summerar jag dagen på Bulghurji över en kopp cappuccino. Jag har idag lyckats besöka TRE ställen som jag inte varit på förut, och för det ger jag mig själv högsta betyg. Tidigare resor har blivit lite för lika - jag besöker mina favoritställen, men med olika ressällskap. Det är alltid kul och intressant att se det heliga landet genom någon annans ögon, men under den här resan tänkte jag försöka se några av de ställen som jag bara farit förbi. Lite skämmig är det att erkänna att jag aldrig tidigare varit vid Rakels grav, den barmhärtige samariens ställe och det ortodoxa dopstället. Nu är det gjort. Både mor och jag gillade dopstället skarpt, "det kändes att det var en helig atmosfär" tyckte mor och jag höll med. Jag satt en rejäl stund med fötterna i vattnet under det att jag mediterade över "Rena mig, så blir jag ren..." Jag kan verkligen tro på förlåtelse från synder jag HAR gjort, men är skeptisk till förlåtelse för KOMMANDE synder - kanske bra att den traditionen dött ut...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar