lördag 21 april 2012

"Förstärkt bordsbön"

För att få ett lugnare tempo (!!!) i retreaten har vi bytt ut en tidebön mot en "förstärkt bordsbön". Nu idag var det min tur att leda den. Hur göööör man?, tänkte jag. När jag vill be "extended" bordsbön är det ju i form av sång! Och ska man vara på tyst retreat går det dåligt att sjunga. Så kom jag att tänka på att det kanske går att leta upp något ställe i bibeln där Jesus ska till att äta och utgå från det. JA! Lukas 19 till exempel - Sakaios i sykamoren i Jerico! Det är ju en tacksam berättelse!


Tänk Sakaios, det måste ha varit lite shockartat för honom att få självaste Jesus till bords, han som tänkt spana på mästaren lite diskret på avstånd. Nu plötsligt blev Sakaios själv huvudperson. Om det skulle hända mej - vad skulle jag då samtala med Jesus om? Spännande tanke! Grannen i Beck tycker jag har vissa likheter med Sakaios. Kolla ca 1:30 in på detta klipp: "Gud är för mig vad vaxholmsbåtarna är för måsarna..."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar