fredag 13 april 2012

Långfredag

Nu är det långfredag i Jerusalem och man märker det på alla via dolorosavandringar och den sorgsna byzantinska musiken som man hör från en del ställen i de kristna kvarteren. Mor och jag blev hembjudna på en fantastisk lunch hos min nya vän som jag tills idag inte träffat "live" förut utan bara via facebook. Det var helt underbart att sitta i hennes trädgård och äta gott och samtala.


Jag och mor hemma hos M där hon bjöd oss på en underbar lunch!




Efteråt tog hon med oss på en utflykt till "Kennedy Memorial", ett ställe tillägnad Kennedy. Utsikten från detta memorial var fantastisk, men själva menorialgrejen blev jag inte så imponerad över - jag tyckte det mest var ett sätt att få rika amerikanare att donera pengar. Donerade man en massa dollar kunde man nämligen få sitt namn på en platta och donerade man ännu mer kunde man plantera ett träd. Håhåjaja... bara för man gillar sin Kennedy? 


Kennedy memorial - en "rot" (vit linje) för varje delstat




Väl tillbaka i Gamla stan igen gick jag på "The funeral service" i St James. Framme i koret hade man den ljusbeprydda kistan och kören och prästerna sjöng så vackert! 2006 tog jag en av mina finaste bilder från just denna gudstjänst, så idag nöjde jag mig med att göra en liten film till youtube för jag tycker munkarnas sång och hur de rör sig i rummet är häftigt. Här i klippet ser man hur de först bugar sig mot patriarkvikarien och därefter går de till evangelieboken och bugar sig. Sedan tillbaka till patriarkvikarien igen för en ny bugning...






Här är min bild från 2006, hoppas ni gillar den lika mycket som jag...?

1 kommentar: