måndag 30 april 2012

Återvunnet glas!

Jag gillar glas, speciellt när ljus lyser genom glaset. Kyrkfönster, lampor, glasmobiler... Me like! På armeringsspaljén i trädgården har jag hängt upp lite glas som jag köpte för mycket billig penning i Hebron på en glas- och keramikfabrik. Jag kan inte bestämma mig för om det är kitch eller vackert. Men det lyser upp spaljén i väntan på klätterväxterna.




Appropå återvunnet glas, dessa raringar hittade jag i Egypten 2004 på Anafora, ett retreatcenter i öknen mellan Alexandria och Cairo. Där hade man ett projekt som gick ut på att återvinna glas. Det skapade jobb, gav en inkomst samt tog reda på glas som annars skulle slängas bort. Glasen är inte så hållbara, men oj vilka vackra ljuslyktor det blir! Att de är lite sneda och vinda addar bara till charmen tycker jag!


Anafora-glas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar