torsdag 26 april 2012

3:14

I gårkväll skulle jag berätta om påskfirandet för Växtplatskursen (Introkurs i Svenska kyrkans tro). Jag hade laddat med bilder och några filmklipp som jag gjorde under min senaste påskresa. När jag satt och förberedde det hela under middagspausen skulle jag bara gå in på mitt youtubekonto för att visa vart de kan hitta fler klipp om de vill se mer från de olika ceremonierna. Av ren slump råkade jag komma till ett klipp på youtube som visar Holy Fire från en annan vinkel. Kolla 3:14 in på denna film! Jag känner mig lite som en galen entusiast, men det bjuder jag på. Holy Fire, på plats i Jerusalem är en magisk upplevelse som jag skarpt rekommenderar!



3 kommentarer:

  1. Lite mer ös än i Domkyrkan får jag nog medge ...

    Det sker inga eldahåret-olyckor i den där trängseln?

    SvaraRadera
  2. Den första stunden efter det att elden har kommit ska den inte kunna brännas, men jag hade min hood uppe för säkerhets skull... Men visst luktar det lite bränt här och var, såg en som körde ljusen genom skägget!!!!

    Verkligen något för domkyrkan... :-)

    SvaraRadera
  3. A, jag kunde inte avgöra om det var huva eller om du hade "täckt håret" av mer religiösa skäl.

    Vi gjorde ju så gott vi kunde, men trängseln ville inte infinna sig.

    (Jag tror ju det har att göra med att vi inte längre börjar och avslutar utanför som vi gjorde när jag flyttade hit. Men det verkar bara vara jag i hela organisationen som är för de tankarna. Börja i den uppmålade labyrinten och i mitten där tända ljuset som sprids och sen gå in i mörka kyrkan och få den att "blomstra" upp.
    För att sen när allt är klart gå ut i procession, bli välsignade av biskopen på trappan och så drar kyrkklockorna igång.)

    SvaraRadera