fredag 20 april 2012

Förra året...

...vid den här tiden var jag också här på Gideåbruk på retreat. Det var mindre snö då och ett annat gäng grundkursare, men mycket är sig likt. Jag till och med bor i samma rum, rum 33, i jaktstugan! Jag minns att jag gick på promenad med stavarna då (som nu). Men då vägde jag 12 kilo mer och hade mer ont i knäna än vad jag har idag. 12 kilo på ett år, och nästan det dubbla sedan jag startade min makeover. Efter år av lidande med dåliga knän och höfter, operationer och värktabletter känns det befriande skönt att kunna promenera! Farten är inte skyhög, 5 km i timmen ungefär. Ibland lite fortare. 


Nu är jag emellertid i ett farligt skede av min viktnedgång. Jag börjar känna mig "duktig" och jag börjar slappna av. Tänker förrädiskt ofta att jag kan "unna mig" än det ena, än det andra. Att vara på retreat gör inte saken lättare, för kolhydraterna radar fullkomligt upp sig framför mig. Potatis, pasta, kakor, mackor... Nu behöver jag komma in i "sista rycket" och bli av med det sista av mitt extrabagage, men hur gör man? I början nästan rann kilona bort, men nu är det mental och fysisk kamp för varje hekto. Jag tänkte i alla fall sätta upp lite mål:


* Oavsett väder, gå minst 5K varje dag från idag till sista maj.
* Gå två gånger i veckan till gymmet! (Ja, och så träna när jag är där också...)
* Tänka på vad jag stoppar i mig, undvika bröd, pasta, potatis, ris och annat socker!


Detta BORDE kunna resultera i minus fem kilo? 
Utvärdering kommer sista maj, jag tar gärna emot all slags peppning! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar