måndag 9 april 2012

Jerusalem!

Sedan igår eftermiddag är mor och jag framme i Jerusalem! Här råder högsommarvärme och påskstämning! Igår var det påskdagen för vissa och palmsöndag för andra samt Pesach. Fullt pådrag och det är bilköer precis överallt. Men vi är här! Och det är helt underbart!



Det märks att Beskow (boken jag läser, se förra bloggposten) också anser Jerusalem vara höjdpunkten på resan. Från Negevöknen genom vilken han ridit kamel, byter de till Häst i Hebron, besöker Betlehem för att sedan närma sig Jerusalem från söder. ”Aftonsolen upplyste klart den heliga ängden, och gjorde byggnaderna på Zion och Moria berg bländande hvita; der på andra sidan staden syntes toppen af det kära oljoberget, vid hvars fot Gethsemane låg, och långa skuggor började redan att utbreda sig i Hinnoms och Jehosaphats dalar. Vår resas faror och besvär voro alldeles glömda, den rika aftonstunden betalade dem så väl, och der redo vi alla fem reskamraterna helt tankfulla, stumma, utan att knappt kunna säga ett ord åt hvarandra, under det allas ögon oemotståndligt voro fästade på vår resas stora mål. När solen sjönk, voro våra tält redan uppslagna utanför stadsmuren vid stadens nordvestra hörn på sluttningen af Gihons dal.” 
(s. 158)
Mor och jag anländer till Jerusalem i taxi. Min gode vän Ali hämtar oss på flygplatsen och eftersom vi är vrålhungriga börjar vi med en chicken shwarma i Beit Hanina. Mums! På det blev det naturligtvis en kopp kaffe på Olivberget. Detta kaffe med denna utblick över Kidondalen med Klippdomen, Al Aqsa, Holy Sepulchre och Silwan har för mig blivit sättet jag anländer på. Jag kan faktiskt inte minnas någon resa de senaste åren som jag INTE börjat just så, kaffe, utsikt och senaste nytt om Silwan. 

Självaste Jesus kanske också hade just denna vy som sin första över Jerusalem, jag har hört att en vanlig rutt är via Jordandalen och från Jerico viker man sedan av upp i bergen på "Jerico road" och i så fall kommer man via Ras el Amoud och därifrån har man en strålande utsikt över Gamla Staden. På Jesu tid måste templet ha dominerat synfältet över staden, nu är det Klippdomen och Al Aqsa som man först lägger märke till.
Mor och jag gjorde en tidig kväll eftersom vi var uppe redan innan fyra i går morse. Vi sov som klubbade hela natten och vaknade inte ens när minareterna körde igång innan gryningen. Vi sov i princip i 11 timmar!!! Sedan drog vi på oss promenadskorna för att till fots gå till Mamilla för att där dricka förmiddagskaffe och nyttja wifi.

På en uteservering i Jerusalem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar