torsdag 12 april 2012

Grekernas fottvättsceremoni

Nu har jag precis överlevt grekernas fottvagningsceremoni. Det var kallt. Det tog tid. Jag trodde jag skulle frysa ihjäl...


Jag "hängde på låset" strax innan sju, och då hade ännu ingen annan pilgrim kommit dit. Jag passade därför på att leta upp lite frukost, typ en fralla och en flaska vatten. Först av pilgrimerna var fyra ortodoxa kvinnor som verkade ha koll på läget och vart man skulle se bäst. De fällde upp sina campingstolar på trappsteget till det armeniska kapellet och började sin väntan där. 


Bredvid mig satt en fd jugoslav som också berättade att detta var den bästa platsen. Men sedan. TVÅ timmars väntan i den alltmer tilltagande kylan. Efter ett tag kom en pilgrim som jag hjälpte upp på en avsats bakom mig. Där fällde hon upp sin campingstos så jag hamnade mellan hennes låt (!!!) Jag blev oerhört tacksam för detta, för då fick jag åtminstone lite värme på ryggen!


Efter en stund kom prästföljet med patriarken sist och de körde igång med fottvättsceremonin som tog nästan två timmar. Stelfrusen vacklade jag sedan upp till Jaffa Gate och SCSC. Notering inför eventuell nästa gång; TA MED VARMA KLÄDER, även om det ser varmt ut!!!


Scenen grekerna bygger upp varje år

På Christian Information Center får man program

Följ pilgrimstanterna till bästa stället!

Recitation av evangeliet

Trängsel

Patriark Teofilos III

Bless you!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar