onsdag 4 april 2012

Påsk-TV!

Jag tycker det är så trevligt med påskprogrammen på TV! Just nu sitter jag och tittar på den sista delen i en minidokumentärserie på tre delar som heter "Historien om Jesus" på SVT. Det är en blandning mellan dramatiserade inslag, historiker och teologer samt lite scener från Jerusalem av idag. Hela serien känns fräsh och folkbildande. Extra kul roligt tycker jag förstås det är när jag ser "gamla bekanta" från min tid som director i Jerusalem, till exempel patriarken som jag hade förmånen att träffa ett antal gånger.


Bild från TV´n
Patriarken och jag (jag var visst lite mörkhårigare här...)
Jag minns speciellt mitt sista möte med Patriarken då jag var upp på hans expedition för att säga hejdå inför det att jag skulle sluta mitt jobb i Jerusalem, sommaren 2008. Det låg ett ortodoxt radband på hans skrivbord som jag tyckte såg intressant ut, han måste ha sett mitt intresse för jag fick det sedan som present. Än idag har jag kvar detta radband som speciellt minne från patriarken! Sedan fick jag en fin bok som han signerade...



Så gärna mer påsk-TV nu när det är påsktider. Kan man inte vara på plats i Jerusalem så kan man ändå följa livet, människorna och påskfirandet där från TV-soffan. Men nu är det bara fyra ynka dygn - sedan är jag på plats i min favoritstad; Jerusalem. Å! vad jag längtar!


Oj, jag googlade lite på "Historien om Jesus" och stötte på en starkt negativ artikel på Newsmill Snacka om missnöjesskrivning! Undrar om skribenten tänker på att även kristna betalar skatt i Sverige och har bidragit till pengarna som går till public service-SVT?


Här är länken till Svt-play om du som läser detta vill se programmet. Det ligger ute till den 4 maj 2012. Mycket nöje. Sedan kanske någon är road att ta del i debatten om programserien på Newsmill?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar