tisdag 1 maj 2012

Växthusdrömmar

Jag sitter och scrollar bland bilder på trädgårdar och drömmer mig bort lite. Min trädgård är liten, typ pytteliten. Cirka 60 kvadratmeter närmare bestämt. OK, den är lättskött och lättöverskådlig, men det hjälps inte, jag drömmer om något aningens större ibland. Behöver för den delen inte vara en slottspark! Hellre liten och fin än stor och ovårdad! 


Då man har begränsad yta att jobba med tänker jag en del på att utnyttja höjden. Jag har en förkärlek till spaljéer av olika slag, då gärna DIY (Do It Yourself, pinterestspråk...). Men det är klart, gillar man trädgård så hamnar man ofta i drömmar om växthus! Tänk ett sådant där rymligt växthus med middagsbord för hela släkten samt en massa odlingar! Jag läste en gång om några som byggde ett hus INNUTI ett växthus! Tänk att få medelhavsklimat och kunna odla citroner eller olivträd utanför sitt hus i SVERIGE!!!! Värmekostnaderna skulle dessutom sjunka eftersom man slipper vinande vintervindar runt knuten... 


Mina drömmar är mer modesta. Eller nej, förresten. Jag har fortfarande grandiosa drömmar. Men jag försöker verkligehetsanpassa dem lite så det ska funka i min trädgård! Så tyvärr, släkt och vänner, det blir inget orangeri i år heller, men MÖJLIGEN kan det hända att jag snickrar ett litet växthus...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar