torsdag 10 maj 2012

"Att vara kyrka tillsammans!"


Detta blogginlägg är mina anteckningar under passet som går under rubriken "Att vara kyrka tillsammans" på Gotlands Kyrkvecka. Jag reserverar mig därför ifall jag har fattat fel och kanske kommer att uttrycka mig aningens osammanhängande. 

I augusti kommer en bok om medarbetarskap, den kommer vi att berätta om. Men först; vad är "Medarbetarskap"? 

Scenarion; en rad möten:
Första mötet är med en kyrkvakt, tant Astrid. Hon är ideell medarbetare i en kyrka. Hon kommer för att hålla kyrkan öppen, hålla snyggt och att se till att kyrkan är förberedd att ta emot besöare. En mamma kommer in med en barnvagn. Mamman tänker INTE: där sitter en ideell medarbetare som inte kan något om kyrkan.... Mamman tänker att här sitter en som kan kyrkan. Mamman går fram och frågar: "Min man och jag har fått barn, Sigrid är 6 månade nu och vi har inte kunnat enas om detta med dop eller inte. Hur ser ni i kyrkan på detta?" Vad svarar Astrid? Varför vet inte Astrid?

Kyrkogårdsarbetaren Jorma möter en man med en stor hund som kommer fram till honom. Mannen med hunden säger; "Du, jag har cancer och jag har precis fått besked om att jag inte har långt kvar att leva.... Jag skulle vilja titta på en grav. Hur är det med hunden, kan den få bli begravd bredvid mej, går det?" Vad svarar Jorma? Varför vet han inte?

En pappa kommer till öppna förskolan och där möter han Carolina som har hand om verksamheten. Pappan tycker det är jättesvårt att vara hemma på pappaledigheten. Han har ingen att prata med. Han tycker inte det är kul att vara hemma med barnen, men känner också att "så får man inte tycka". Han dröjer sig kvar och pratar med Carolina, och de kommer in på de stora livsfrågorna. Carolina är församlingspedagog, men känner nu att hon skulle vilja gå en själavårdskurs. Kyrkoherden svarar henne om detta att det är prästernas uppgift att hålla på med själavård, inte något Carolina ska göra...
************
Vad har vi för händelser som vi kommer att tänka på när det gäller detta med medarbetarskap och "Att vara kyrka tillsammans"

************
Vilka är medarbetare egentligen? Jag tänker att vi i kyrkan måste ha en extremt generös tillämpning av medarbetarskapet. Den som vill vara med ska få vara med! "Antalet anställda, gånger tio", ungefär så många medarbetare finns det i en ganska normal församling. Hur kommer det sig att de anställda inte vanligtvis spontant räknar in alla de ideella i skaran "medarbetare"? Hur mycket tillsammansskap känner de ideella, om de anställda inte spontant räknar med dem?

I augusti kommer Verbums bok "En bok om medarbetarskap". Håll utkik efter den om du vill läsa mer om detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar