lördag 12 maj 2012

Engagemang i glesbygd


Detta blogginlägg är mina anteckningar under Mogens Almstrup Jakobsen seminarie "Engagemang i glesbygd" på Gotlands Kyrkvecka. Jag reserverar mig därför ifall jag har fattat fel och kanske kommer att uttrycka mig aningens osammanhängande. 


Nu ska det handla om Gunnarsbyn i en och en halv timme. Jag tycker det är spännande att höra detta igen, för jag minns när Mogens kom till Strömbäck och höll föredrag på vår kurs "Att leda ideella". Nu får jag tillfälle att höra igen och jag ska försöka fokusera på vad det är som skapar engagemang. Vad är det som sätter igång det hela? Är det personbundet, eller kan vem som helst göra något liknande på andra ställen?

"Hur kan man få en församling i glesbygden att leva"

Världen har ändrats. Vi är individualister, vi reser ensamma på vår "livsväg". Hur ska vi agera som församling? När man pratar om kyrkosyn kan man välja ett av två perspektiv; är vi en komkyrka eller gåkyrka? Går vi ut till folk eller väntar vi på att folk ska komma till oss? Vi som kyrka måste ta det som är viktigt i livet för människor på allvar! Man behöver bege sig ut i det okända och ta människor man möter på allvar! Mötet ska bli på deras mark! Alla ideella som vill vara med får vara det. Arbetsuppgifterna är utdelegerat, samtidigt som ansvaret och befogenheterna. Spontana svaret på en fråga är; "Prova i ett halvår!" Det är MÅNGA ideella som är medarbetare i Gunnarsbyn!

Här kommer några av de goda idéer som har fått igång ett engagemang:

Bra idé: Gunnarsbyns församling sponsrar ett fotbollslag. Ungdomarna springer runt i fotbollstexten "Mot högre höjder, gunnarbyns församling" Varje gång föräldrarna tvättade barnens tröjor blev de påminda om församlingen. Publiken som tittade blev medvetna om församlingens existens mm.... Det blev medialt och ökade engagemanget! Expressen kom och skrev reportage; "Fotbollslaget som tar hjälp från ovan"... 

Bra idé: Bion behövde nya bänkar. Församlingen sponsrade en rad mot att det på en plakett på bänken stod "Kyrkbänken". Igen; synlighet i samhället, i människors vardag!

Bra idé: De har barnanpassat kyrkogården genom att köpa in små vattenkannor, små skottkärror, små spadar... osv. Små barn får uttrycka sorg genom en praktisk handling i att vara med och göra en grav fin!

Bra idé: Interaktiv adventskalender - man smyckar ett fönster och träffas där för att "öppna luckan", dvs avtäcka fönstret. Psalm, jubel, fika och mingel.

Bra idé: Agapemåltid inne i kyrkan i kyrkgången. Man dukar långbord i mittgången och äter tillsammans, sjunger och umgås. En tradition från Danmark.

Länkar

Fundering: Jag tror att vem som helst kan vara motorn i ett engagemang, men kanske behöver man en tillåtande atmosfär och mod att vara lite "wild and crazy". Mod, att bjuda på sig själv, sunt förnuft och humor är huvudingredienserna tror jag. Samt att förmågan att "se människor"; dvs empati och inlevelseförmåga. Så enkelt och så svårt om man inte har naturlig fallenhet för detta. Men goda idéer är till för att spridas och börjar man i det lilla, ser att det funkar, så får man kanske mod att fortsätta på samma spår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar