tisdag 1 maj 2012

Holy Fire - the Book!

Vilken dag! Vilken underbart lat dag det blev i hammocken bläddrandes i Haris Skarlakidis bok: "HOLY FIRE, the Miracle of Holy Saturday at the Tomb of Christ". Några gånger har jag sett boken i bokställ i Jerusalem, men nu i påskas slog jag till. En klart intressant bok av en person som verkligen tror benhårt på detta mirakel och redogör för olika källor på ett underbart icke-kritiskt sätt! Love it!


Holy Fire - the Book!
Boken är mycket rikligt illustrerad med bilder, utdrag ur gamla manuskript och illustrationer. Det är ett stort nöje att läsa boken! Eftersom the Holy Sepulchre är min absoluta favorit när det gäller kyrkor är det så trevligt att få läsa om dess historia och se alla tidiga illustrationer hur den såg ut förr. 


Skarlakidis menar att första gången Holy Fire dök upp var när lärjungarna kom fram till graven och de kunde se detaljer inuti graven trots att det fortfarande var mörkt ute. Johannes från Damaskus (645 eller 676-749) skrev: "And this bright and light-bearing day of Holy Sunday, during which the Uncreated light noticeably (through sight) emerges from the Tomb, as a beautiful groom through the beauty of the Resurrection." Ganska colt det där med "det oskapade ljuset"! För mig för det tankarna till Aristoteles och den "orörlige röraren". Man menar här att Gud skickar ner en gnista "oskapat ljus" som tänder ljuset som alltid brinner vid graven, hela året om, men som blåsts ut på långfredagen. 


St Gregory the illuminator anges i boken som den första som fick vara med att ta emot elden omkring år 330. Det sägs att han placerade en lampa över Graven och sedan bad att den skulle tändas av ett "immateriellt ljus" under påskfirandet. Vilket inträffade. Och inträffar än idag, varje påskafton på eftermiddagen!


När jag läser boken som är så "från insidan" skriven, av en som inte tvekar en sekund på miraklets äkthet så blir jag än mer ödmjuk och rörd över att jag fått tillfälle att bevittna detta år efter år på plats, i Holy Sepulchre, vid graven. Det känns så stort!


Dyrbara minnen från The Holy Light!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar