måndag 30 juli 2012

När livet svänger...

Min vän Petra tog denna bild igår. När bilden togs kände jag (äntligen) inget annat än djup och innerlig glädje över livet. Livet har under senhösten, vintern och våren och sommaren varit en berg- och dalbana för mig. Mer dalbana än berg om jag ska vara ärlig.  Men där och då, i Gällstasjön, omgiven av vänner, med ett väder som var magiskt och en vacker solnedgång var det njutning på hög nivå. Ett "Halleluja-moment" på alla sätt! Jag log från öra till öra och kände mig genuint, snudd på,  lycklig...
Några få timmar efter mitt "Halleluja-moment" skulle jag bara kolla till facebook innan jag gick och lade mig. Vad ser jag där; min goda väninna Sonja hade dött igår. Vi träffades i januari (då tog jag den här bilden), vi fikade på Café Linné och hade en rejäl "catching up". Hon berättade om sin sjukdom, vilket var tungt att höra. Men hon strålade av livslust och glädje och behandlingarna verkade funka bra. Hade jag bara anat att detta var vårt allra sista möte i livet hade jag velat prata om viktigare saker! När jag läste hennes man Jörgens underbara kärleksförklaring på facebook kunde jag inte hålla tillbaka tårarna. Grät så tårarna fullkomligt sprutade. Länge, länge... Sonja; du fattas mig! Din klokhet, din humor, din livsglädje... Du är en förebild när det gäller livsklokskap!


Så, vad tar jag med mig av detta? För det första, det är när man känner starka känslor som man vet att livet är "på riktigt". När jag möter Sonjas blick säger den till mig att bejaka livet fullt ut. Glädje och sorg.  Känslosvall är inte farligt. Avsaknad av känslor är betydligt farligare. Att kapsla in sina känslor är något som jag tror kan leda till en "död före döden" - att man blir en zombie som hasar runt och uthärdar livet istället för att leva det. Så för min del blir det fler kalla bad, fler seglatser, fler strapatser mer liv och mer lust! Känner att jag har en del att ta igen. 

Blott i det öppna har du en möjlighet.
Låser du om dig kvävs och förtvinar du.
Uti det fria skall du med Herren gå.
Kraften fullkomnas mitt i din svaghet då.

Leva i världen omvänd till verklighet,
vänd mot Guds framtid, följd av hans trofasthet.
Mörkret du möter aldrig i ensamhet.
Blott i det öppna ligger din möjlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar