fredag 20 juli 2012

K3ek!

Jag gillar Facebook nästan jämt! Häromdagen fick jag via fejjan ett recept på "Jerusalembageln" eller K3ek* som vi kallar den...! JA! Som jag kan längta efter detta bröd! Det ska vara lite segt, men med lite skorpa och framför allt, FÄRSKT! Det säljs utanför Damaskusporten för 2 shekel stycket, och då får man ett kokt ägg, en falafelboll eller lite zatar (örtsaltliknande krydda) till. I Jaffa Gate där turisterna flockas säljs samma bröd för 6 shekel. Rena ockserpriset tycker jag. Tannour eller bageriet på vägen till Jerusalem Hotell funkar också bra....


Den Stora Frågan är hur dessa står sig om man jämför med The Real K3ek i Jerusalem.... Well. Någorlunda. Tack vare sesamfröna var det något bekant över smaken, men till nästa gång ska jag försöka ha ännu mindre mjöl, knåda lite till och ha lite svagare värme i ugnen. Min ugn är lite knäpp när det gäller temperaturen så det är att chansa lite. Sedan har jag ingen köksmaskin som kan knåda deg. Men ändå är jag nöjd över kvällens insats och jag samlade kanske lite huslighetspoäng igen...? 


Här kommer receptet för 3 K3ek:
2,5 dl ljummet vatten
0,5 msk jäst (jag hade torrjäst, och det blev snarare 1 msk)
2 msk honung
2 msk olivolja
2 msk mjölkpulver
1 tsk salt
ca 7 dl vetemjöl (jag tog vetemjöl special)


Rör ut jästen i vattnet med en nypa socker. Rör i övriga ingredienser och knåda degen. Försök att inte ha för mycket vetemjöl, degen blir lätt för hård då. Jäs degen till dubbla storleken och dela därefter degen i tre klumpar. Jäs igen i tio minuter. Gör bagels genom att stoppa igenom tummarna genom degen och forma avlånga bagels. Lägg dem på smörpapper på en plåt, jäs igen till dubbla storleken. Pensla med ägget och strö över sesamfröna. Grädda på 350 grader tills de har fin färg.


iPad i en hållare skulle vara bra att ha i köket... (drömmer) 
Kritiskt moment i K3ek-tillverkningen
som inte blev lättare av att jag skulle
försöka fånga det på bild...

Innan gräddningen...

Klart!

Avnjöt K3ek med kompisen Mia och en
film från THL (The Holy Land). NICE!


________
* Uttalas KAEK - med Ayn, djupt i halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar