söndag 1 januari 2012

Förförd av det nya?

En sak som jag tänkte mycket på under min senaste resa till Jerusalem är kontrasten mellan Mamilla och Gamla stan. Mamilla är hur fräscht som helst med butiker, caféer, restauranger och utställningar. Gamla stan är... gamla stan. Trångt, skitigt, omodernt och ... oerhört charmigt! 


Gamla stan borde K-märkas i sin helhet, för det är verkligen unika miljöer! Nu håller Gamla stan på att rustas upp på vissa håll. Renoveringarna av Omar Ibn Khattab Square innanför Jaffa Gate är omfattande! Samtidigt är stadsplaneraren mån om att Mamilla ska se "Jerusalemskt" ut med gammaldags stenhus och gatuskyltar i exakt samma utförande som i Gamla stan.


Jag var jättekluven när jag på mina morgonpromenader ville hitta ett ställe att sitta ner där det fanns både nice cappuccino och wifi. Jag hamnade på någon av caféerna Aroma, Rolandin eller Rimon i Mamilla. Någon riktig motsvarighet har jag inte hittat i Gamla stan.


Detta, och att fler kanske gör som jag, gör att inkomsten blir snedfördelad - pengar spenderas i Mamilla och till Gamla stan går man för att titta eller besöka någon helig plats. Med tiden kommer Gamla stan utarmas mer och mer och affärsägarna kanske tvingas slå igen sina butiker och blir uppköpta av fler trendiga caféer som Aroma. Tidens gång kanske? Samtidigt går ett kulturarv förlorat, vilket känns oerhört trist. 

Gamla Stan; David Street

Mamilla; café Rimon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar