fredag 27 januari 2012

סרוגים

Nu är det HELG, och jag har roat mig med att städa samt tittat på säsong ett av den israeliska TV-serien Srugim (סרוגים). Det är ungefär som Beverly Hills, fast utspelar sig i Katamon, Jerusalem. Första avsnitten var lite sådär, men eftersom jag tycker det är trevligt att se scener från min favoritstad fortsatte jag att titta, och efter ett par avsnitt var jag fast! 


Serien handlar om ett gäng religiösa judar och deras vardag som består av dejtande. Ganska snabbt lär man känna karaktärerna och dras in i deras öden. Det som gör denna serie extra intressant är att kontexten är så självklart judisk. Till exempel är det en av tjejerna som väntat hela fredagen att en kille hon stött ihop med ska ringa och senare på kvällen ringer mobiltelefonen EFTER det att de tänt sabbatsljusen. OJOJOJ, hon hade glömt stänga av mobilen, är sååå nyfiken på vem det är men det enda hon kan göra är att lägga mobilen under en kudde för att dämpa ringsignalen. Eller som ett annat exempel; någon har glömt stänga av lampan i kylskåpet och de öppnar kylskåpet och lämpan tänds. Hur göra? Vissa saker får jag googla lite på för att förstå, så det blir allmänbildande om judisk tro och tradition samtidigt som det är en riktig såpa i stil med "tre kronor" eller "skilda världar". 


Nu är mitt enda problem att jag är nyfiken på att se säsong två, men för att göra det måste jag fara till DVD-shoppen på Ben Gurion. Dyr film, men andra ord.... 


...eller så går jag en blixtkurs i hebreiska så jag kan se alla avsnitt på nätet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar