söndag 8 januari 2012

Experiment

I mitt nya "husliga" liv har jag börjat experimentera lite i köket. Min normala kost har de senaste två åren bestått mestadels av "lax på sallad", "tonfisk på sallad" eller varför inte "kyckling på sallad". Lite keso och lite thai sweet chili och rätten har varit klar! Dessa rätter plus en massa promenader har minskat mig med 20 kilo, men nu tänkte jag öka kalorimängden aningens för att så småningom plana ut min viktkurva när jag nått mitt mål.


Idag tycker jag det blev ganska lyckat; stekte en bit ryggbiff i smör. Saltade och pepprade lite. Gjorde en sallad av isberg, ruccola och avocado. Lite keso ovanpå detta samt lite citronpeppar. När köttet var klart droppade jag en hel del citron på det och bredde sedan dijonsenap ovanpå (ett tips från chefen). Testade att göra en sås med det som var kvar i stekpannan plus en matsked creme fraiche, dijonsenap och lite soya. Hällde detta över köttet och salladen. Klart!


Skulle gissa att detta är ca 700 kalorier. Men eftersom jag är nyss hemkommen från en runda på gymmet; 5K + några maskiner (kan knappt lyfta armarna nu) så är det fullt acceptabla kalorier. 


Smarrigt var det, rekommenderas!


LCHF-biff med dijonsenap

2 kommentarer:

  1. Men vad gott det låter - och ser ut...Jag har vissa problem med keson och creme fraichen i kombination med köttet, men i övrigt - kanon. Du borde göra en LCHF-kokbok med bilder och sälja :)

    SvaraRadera
  2. Vi gör en "LCHF goes kosher" tillsammans! Har tänkt på detta, de flesta LCHF rätter som jag sett är definitivt "ya haram!"

    SvaraRadera