lördag 31 december 2011

Nyårspyssel

Hemkommen till Härnösand igen med lite Jerusalem-längtan. Passade på att sysselsätta mig med tvätt (tre maskiner!), dammsugning, renbäddning och nyårspyssel:


1. Samla youghurtburkar och frys vatten.

2. Stapla isblocken och "vattna ihop" dem.

3. Klart!

Det var lite marigt att få ihop en ljuslykta när det inte finns snö att stötta med i själva byggandet. Det fick bli en dubbel baslinje med isblock. Isen var också lite svår att få ur burkarna, men en hink varmvatten där jag snabbt doppade burkarna gjorde att isen släppte bra. Tyvärr sprack en del yoghurtburkar av den expanderande isen (typ hälften av hinkarna), så jag kan nog inte få nog många burkar inför nästa lykta...
  
För att få lyktan att sitta ihop vattnade jag den medan jag byggde så isblocken frös fast i varandra. Som ljus funkar gravljus bra. De brinner länge och sotar inte. Testade först med en marschall, men då var jag rädd isen skulle smälta och lyktan rasa ihop. Nu lyser den fint och välkomnande, nyårskvällen kan få börja!


GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar