torsdag 22 december 2011

Lift off

Så har resan inletts! Denna resa är nog den mest impulsiva ever till The Holy Land. Efter en intensiv höst och många turer fram och tillbaka - också om vart jag ska fira jul, lät jag mig i förrgår övertalas av Ewa o Per att följa med till Jerusalem. Enda kruxet var att mitt pass inte skulle funka att resa in på eftersom det går ut i mars. Så jag gick till polisen i Härnösand och ansökte om nytt. Igår hade det ännu inte kommit men när tanken på Jerusalem var född både hos mig och fam W beslöt jag mig för att "det får bära eller brista" - i värsta fall kan jag ta ett sånt där rosa nödpass på Arlanda för dyr peng, för nu ville jag verkligen åka!


Som tur är behövdes inget rosa pass, idag på förmiddagen kom det efterlängtade sms:et från polisen att jag kunde hämta passet! YES!


Så nu sitter jag på nattYbussen till Arlanda för att i morgon fm flyga till Tel Aviv. Det är ca fem månader sedan jag var där sist och det ska verkligen bli trevligt att återse staden! Jag ringde Ali för att ge tid när han ska hämta fam W på Ben Gurion. Jag sa inte att jag skulle komma, tänkte att jag ville se hans min när jag dyker upp! 


På senare tid har jag försökt hitta lämplig bok att resa med, och denna gång fick det bli en fransk reseskildring från mitten av 1800-talet som jag hittat på ett antikvariat i Uppsala. Bovet heter författaren och boken heter: "Resa i det heliga landet"  


Den börjar så här:


"De få dagar, som förflöto mellan mitt beslut och min afresa, voro till den grad uppfyllde af tillredelser för resan, att jag ingen tid hafva för reflexion...."


Känner så igen mig i detta. Skulle tro Bovet hade fler dagar på sig att packa än jag, men vi delar alltså känslan av att kasta oss iväg utan tankeutrymme...

Ska meditera lite över detta och kanske återkommer jag med en reflektion från Arlanda. Vi har några timmar där i morgon bitti... 


Moster och morbror, fortfarande i Härnösand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar