måndag 29 oktober 2012

USA

Festen blev lyckad. Vi hade beställt "typisk USA-mat" (minihamburgare, cole slaw, majskolvar, revbensspjäll) och serverade coca-cola till detta. Enkelt och gott. Speciellt nån slags blue cheese-sås blev min nya favorit, måste hitta recept på sånt!

Det jobbiga var att blåsa ballonger under tidspress. Jag tror jag blåste typ trettio ballonger när jag kände att jag blev alldeles vimmelkantig och nästan köjdes av latexsmaken i munnen. Urk! Sedan ut i snöglopet för att försöka få sprutt på marschallerna.... Till sist slänga upp lite serpentiner i kristallkronorna. Jorå, biskopsgården blev en amerikansk beskickning för en kväll. Sedan kunde kollegorna få komma - en hel del cowboys och cowgirls, två rockabillybrudar, två hippier, en tågrånare, en sheriff, en Obamavalarbetare och jag. 

Ett av mina nyårslöften var att lufta min galastass och why not tonight? Miss Universum (i all enkelhet). Hittade en tiara med rosa fluff i Birsta igår och där fattade jag beslutet. Med en plasttiara och en rosa banderoll var ju dressen succé. Och ett nyårslöfte avklarat.

Anledningen till USA-temat var att vi skulle tacka av Jan, vår internationelle sekreterare, som går i pension och flyttar till San Fransisco. 

Jan gjorde sig bra som hippie. Tar han med denna outfit
kommer han kunna försörja sig som hippie-trubadur!

När jag febrilt letade en tändare i biskopsgården för att få fyr på ljus och marschaller tänkte jag på Lena, vår arbetskamrat och husfru i biskopsgården, som avled för en dryg vecka sedan. Kunde nästan höra henne instruera hur vi skulle göra med dukar, ljus, diskmaskin, kaffebryggare och annat i gården. Hon hade nog gillat vår fest! För ungefär ett år sedan kom hon med hela sin kollektion "käcka-väskor-som-funkar-till-balklänning" när jag skulle på bal på slottet. Som tur är har vi olika rum i vårt inre. I kväll laddade vi med skratt och skoj. På torsdag blir det begravning. Man behöver skratta för att orka gråta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar