lördag 20 oktober 2012

Marie Krøyer

Jag har oväntat flyt här i Stockholm, symässan och Gudrun Sjödén-outlet-bussresan hade inte ens slutat innan jag fick sms från moster Ewa. Hon och Per är också i stan! Ewa för att hon ska resa vidare till Riga i morgon och Per för han är på en annan bussutflykt med Norakören. Vi strålade samman i hällregnet och slank in på en bio där vi såg en helt underbart vacker film om Marie Krøyer! Vilket levnadsöde, och vilka jädrarns strulkarlar hon hade ihop det med! Både Peder Severin Krøyer och Hugo Alfven framställdes som självupptagna egoister. Charmiga men förödande. Marie kändes mycket klok när hon förklarade varför hon lämnade sin första make trots att de på något plan älskade varandra djupt, "-men du vill inte leva med mig och se mig vissna bort mer och mer". Se den!

Sedan blev det grekisk restaurang inne i Hötorgshallen. Nice, nice! Jag känner mig så tacksam och rik på bra uppsättning släkt och vänner. Innan kvällen var över fick jag sms från kollegan och vännen Kristina som undrade om jag vill med till Katarina kyrka i morgon. Wow liksom, snacka om att jag är blessed med vänner! Jag som förberett mig sitta mol alena på ett öde hotellrum med en bok. Så blev det inte, nu har jag varit till och mer mer social än om jag hade åkt hem till Härnösand över helgen. Fast med samma folk typ. Vilket otroligt sammanträffande att alla var här samtidigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar