lördag 9 juni 2012

Jord under naglarna...

Idag kan man säga att jag lekt "hink-och-spade" i trädgården hela dagen. Har kämpat som en gnu med att få vattnet att rinna åt rätt håll i min lilla "fjällbäck". För att inte huset eller altangolvet ska ruttna har jag byggt upp ett lut med jordkokor, lagt markduk, lagt mer jord, lagt presenning och sedan täckbark och stenar. Det var nästan så att jag höll andan när jag provvattnade - tänk om det inte skulle funka... Men, jo, det funkar. Det skulle kunna funka ännu bättre med mer lut, men jag är ändå nöjd som det är. Nu återstår att täcka plasten med snygga stenar hela vägen och hitta en pump som tar vattnet från zinkbaljan till stupröret igen. Målet är att få en porlande bäck även när det inte regnar...


Fjällbäcken börjar ta form...
När jag var på Strömbäcks folkhögskola höll de på med Stora Vårstädningen ute och bland annat hade de gallrat lite på en kul växt. Den ser lite ut som bambu, men ändå inte. Växer som pinnar i klunga. Är det någon som vet vad denna växt heter, jag fick med mig några pinnar som jag nu planterat hemma hos mig:


Konstig "pinne", någon som vet vad det är?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar