torsdag 30 augusti 2012

Inspirerad

Vilken dag det blev igår! Jag blev inspirerad om och om igen. Det började med morgonmässan. Det var ovanligt många som var på mässan; växtplatskursen, diakonstudenter, domkyrkans hela arbetslag, stiftspersonal och också en del "vanliga" besökare. En på växtplatskursen fick tillfälle att för första gången vara med och dela ut nattvarden och det var en glädje att se den högtidliga stoltheten i detta! Inspiration! 

Tillbaka på Vårsta igen hade jag ett pass om idealitet och det var så trevligt att få belysa, diskutera och inspirera om detta. Kände återigen hur nice det är att få ge järnet och föreläsa om något, inte bara "facilitera" utbildning, utan faktiskt vara den som föreläser. Många gånger har jag "flygvärdinnans" roll på kurser jag ansvarar för - jag håller i ramarna, berättar när fikat kommer och vart toaletterna ligger. Sedan presenterar jag olika medverkande som då tar över och kör sitt pass. Som pedagog måste man då och då köra ett pass själv. Jag känner att det är som att flyga - klaffarna ut, nu kör vi! Att känna att det bär är också inspirerande!

Efter lunchen tog min kollega Leif över och berättade om retreater, leva lyssnande och närvarande och om hur man kan förnya/vitalisera sitt eget böneliv. Han gav några tips på sajter på nätet man kan använda sig av:


  • Pray as you go - Dagliga andakter med klockringning, musik, psalm, textläsning och reflektionsövning.
  • Heligt rum - Daglig bön på nätet. Hjälper en att fokusera
  • 34 vectors retreat (!!!) som man kan göra med internets hjälp.
Efter introduktionen åkte vi ut till vackra Nickebo för att konkret prova på retreat. Med hjälp av olika övningar fick deltagarna tillfälle att under några timmar umgås med sina tankar. Jag passade på att prova stänga av mobiltelefonen, vilket var en intressant upplevelse. Plötsligt var jag för några timmar inte online och kontaktbar. Spännande och inspirerande!

Vi for sedan tillbaka till Vårsta och besökte där trädgården och växthuset. Där blev det konkret inspiration i form av ett staket som jag blev sugen på att bygga i min egen lilla trädgård:



Sammanfattning av dagen: Jag bejakar och känner tacksamhet över all inspiration som kom till mig från olika håll! Underbart! Vad månde denna dag bära med sig? Ska dra på mig kläderna nu och ta reda på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar