tisdag 14 augusti 2012

Frälsarkransen

Det blev en dag om frälsarkransen på grundkursen idag. Vi började med en spännande diskussion om religionens yta och djup. Till exempel hur ens tro kan visa sig både i prylar, typ radband och i ens inre tankar. Och hur det yttre  och det inre kan samspela. Sedan blev det frälsarkransworkshop där grundkursarna satt i olika grupper och funderade på vad de olika pärlorna i frälsarkransen betyder för dem samt vilka sånger, psalmer, bibelställen och dikter de kommer att tänka med till de olika pärlorna. Sedan en "redovisning". Redovisning låter så trist i det här sammanhanget - det blev psalmsång, pianokonsert, gospelgung, dialog och diktläsning. Vi har en grundkurs som består av individer med enorma talanger! Det känns som ett privilegium att få vara med här!

Frälsarkransen - Kul kommentar från en på grundkursen
idag; "Har jag fattat det rätt... ska vi prata om ett armband
hela dagen?
" Javisst, skulle vi det!

Ortodoxt radband - just get här fick jag av Jerusalems patriark
Teofilos III när jag skulle sluta mitt jobb i Jerusalem. Det är det
radband jag personligen väljer när jag ber.

Katolskt radband - det här brukar hänga
på backspegeln i min bil...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar