tisdag 15 juli 2014

Pyssel i stugan

Ibland bor det en liten perfetionist i mig. Ett utslag för detta är när jag kör mitt "Powe Cleaning" - städar intensivt i reklampauserna. Jag trivs när diskbänken är röjd och saker står som i givakt i skåpen. Tänk filmen "Sova med fienden" - där Julia Roberts hetsar i skåpen för att inte förarga sin misshandlande man. Jag har inte den typen av motivation, min motivation kommer helt och hållet innifrån. Det är helt enkelt djup tillfredsställelse att se ett städat kök. Jag fullkomligt avskyr kladd! Lite skärper jag till mig när jag umgås med mina ljuvliga syskonbarn, men när de leker med russin i ansiktet känner jag att jag inte kan låta bli att säga ifrån. Jag vill ju kunna krama på dem utan klibb!

Idag var det skitväder, och det längsta jag kom från stugan är till soptunnan. Istället har jag pysslat lite i köket. Diskat, torkat bänk och fönster, vikt lite filtar. Känns så bra, men OJ vad jag saknat moster när jag hållti på. Det här har ju varit hennes domäner, och (mestadels) hennes pysselplejs. Spåren efter henne finns överallt. Samlade stenar. Kul keramikfigur, ståltrådskonst, loppisfynd... Men, det har kännts så rätt att gå runt och fingra lite på allt detta och tänkt tillbaka lite. Inte så mycket på förra sommaren då hon var så sjuk, utan tidigare om åren. Här i stugan finns det många sådana stunder att tänka på.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar