söndag 3 juli 2011

Melkit för en stund

Det är ett mycket stort utbud av gudstjänster en söndag i Jerusalem, nästan svårt att välja. Men då jag har en facebookkompis som är katolik blev valet lätt, det fick bli den melkitiska mässan. Den hölls i det grekisk-katolska patriarkatet och biskop Joseph-Jules Zerey var celebrant. Jag kom att gilla denna kyrka skarpt! Det var en mycket trivsam atmosfär och man kände sig mycket välkommen! 


Under gudstjänsten uppmärksammades en grupp kvinnor lite extra. De fick medalj av biskopen och en flaska heligt vatten. Troligen var det någon kvinnoförening som på så vis antingen firade något eller hälsade nya medlemmar välkomna. Allt var på arabiska och det var lite svårt att få sammanhang av de ord jag lyckades snappa upp.



Grekisk katolsk = Melkit

"Melkit" betyder "Kung" och det var de kristna här i öster som accepterade konciliet i Chalcedons förklaring om kristi natur (att kristus var två skilda naturer i en kropp, utan sammanblandning). Däremot följer man byzantinsk rit, så mycket i mässan liknar den grekisk ortodoxa liturgin. Det finns ungefär 1,3 miljoner melkiter i världen och ungefär 1000 melkiter i Sverige.



Mycket vacker kyrka!

Nattvardsgången var ungefär som i en protestantisk kyrka och jag hamnade i grubblerier hur jag skulle göra. Det är ingen som står och kollar om man är "äkta melkit" och i princip skulle man kunna traska fram och vara delaktig fullt ut i mässan. En protestant som jag känner har också av den melkitiske ärkebiskopen fått klartecken att delta då han kunde svara "ja" på frågan "Tror du det är på riktigt, tror du att Kristus möter dig i brödet och vinet?" Jag kan ju också svara ja på en sådan fråga men hamnade i grubblerier hur själva nattvardsutdelandet går till. Kikade och såg att prästen stoppade oblaten i munnen på de som kom fram och på grund av att jag tycker det kändes lite obekvämt så valde jag att bara titta. Vilket var vackert nog i kyrkan! En grupp kvinnor sjöng fantastiskt vackert och det var bra stämning. Efteråt var det kyrkkaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar