söndag 10 juli 2011

Grek och Kopt för en stund

Förra söndagen var jag "Melkit för en stund". Idag beslöt jag mig för att bege mig till Holy Sepulchre och besöka de gudstjänster som pågick där. Då jag kom vid åttatiden hörde jag vackra hymner från grekernas del av kyrkan och begav mig dit. Det var inte så många gudstjänstbesökare, bara ett trettiotal människor son stod där. Munkarna sjöng vacker och läste ur evangelieboken. Sedan kom en munk med rökelse och efter det bar en munk fram evangelieboken så gudstjänstdeltagarna fick pussa på den. Då jag inte kan delta i själva liturgin senare kändes det bra att få går fram och göra korstecknet och kyssa boken. Eftersom min grekiska inskränker sig till en handfull ord bara får man göra det bästa av situationen. Respekt för evangelieboken, falla in i Kyrie Eleison och fingra på det radband som jag fått en gång av patriarken blev därför min gudstjänst. Sedan satt jag en lång stund framför Graven och iakttog människor. En ny munk som jag inte sett förut vaktade Graven och det var en fröjd att se honom "in action". En del munkar kan vara lite väl bryska när de föser in och ut turister i Graven, men denne munk var så vänlig mot alla. En man kom med ett barn på armen. Munken log och pratade lite med dem samt gjorde korstecknet i barnets panna. En turist kom i linne, munken gick in i en kammare och hämtade en munkkåpa som han erbjöd turisten. En kvinna i rullstol hjälpte han in osv, osv. Underbart! Sånt vill jag se mer av i the Holy Land!


Morgon vid Graven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar