söndag 12 juni 2011

Nike+

Jakten på kilona och centimetrarna fortsätter. Igår gick jag ner ett helt kilo då jag fick påhälsning av Herr Migrän. Blev sittandes hela dagen i fåtöljen, först fram emot kvällen började jag få tillbaka färgen i ansiktet.

Idag började jag med att gå ett varv på Högslätten med "Walkmeter" GPS-spåret blev helt uppåt väggarna och ibland tyckte den jag gjorde en kilometer på 17 minuter och ibland på noll minuter. Huga, så kan man ju inte ha det! Eftersom hälften av nöjet med att träna är att kunna glo på dokumentationen av träningen i iPhonen så tänkte jag att jag måste testa alternativa appar.

Först ut blev Nike+ iPod, jag gick lilla varvet på 1,5 km med den, men eftersom den inte gör nån kartplotter blev det inte en värdig ersättare till Walkmeter. Jag använder dock Nike+ iPod innomhus på gåband, så den kommer väl tillpass i vinter.

Testade sedan Nike+ GPS, och voilá; det var helt fantastiskt bra! Den lilla maicken i skon gör att banan registreras riktigt precist och en behaglig röst talar om hur jag ligger till för varje 500m. På kartbilden kan man sedan se hur man gått med olika färg på spåret utifrån hur fort/sakta man gått. När man trycker på "done" sänder Nike+ uppdateringar till Twitter, facebook och Nike+. När jag efter löprundan loggar in på Nike+ så kan jag delta i världsomspännande tävlingar, sätt personliga mål mm. mm. Dessutom, när jag trycker på "Done" säger samma behagliga röst att jag "compleated my run AWSOME". Hurra! Även om det är en automatisk röst kan jag intala mig att jag har en stilig tränare vid min sida som registrerar mina ynka promenader med samma iver som om han hade coachat Kalla eller Kluft!

Min vanligaste promenadrunda

Sådär ja, nu är det bara att vänta tills nästa träning och försöka förbättra dagens resultat. Men med alla dagens tre rundor blev det ändå 6,5 kilometer! Känner mig sååååå duktig!

En rolig detalj, när man loggar in på Nike+ ser man en liten gubbe som aktiveras mer och mer när man registrerar sina rundor. Har man inte gjort något på länge sitter gubben och spelar TV-spel, sedan kan man få sitt alter ego att bli mer och mer aktiv... Min mini ser ut så här nu:

Mitt Alter ego...?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar