tisdag 7 juni 2011

Kungsträdgården

Stockholm i slösande sol! Jag har fått fyra timmar för mig själv att fördriva innan jag ska jobba. Eftersom vädret är det bästa tänkbara tog jag mig en promenad genom stan. Första stop blev mitt traditionella vallfartsmål; Gudrun Sjödén. Dock besökte jag endast en av Stockholms GS-butiker, den på Regeringsgatan nära Sergels torg. Hade egentligen tänkt att "bara titta" och eventuellt köpa en blus som mor ville jag skulle handla åt henne men så råkade jag fråga om de svarta crêpe-byxorna som jag redan har fanns i fler färger. Yes! Då de fanns även i limegrönt och då dessa byxor är så bra när man ska resa till varmt land inom kort (och inte känner för att stå och stryka jämt) så slog jag till.

445 kronor fattigare strosade jag vidare till Kungsträdgården för att leta lunchhak. Det var kö precis överallt, så jag valde ett ställe med förnimbart kortare kö och beställde en kycklingsallad. Priset sög; 110 spänn för en sallad som såg exakt ut som min standardsallad därhemma. Men ok då, här kan man sitta och glo på Stockholms kända och okända flanörer.




Efter några minuter börjar det kännas som man verkligen är den fattiga kusinen från landet som jag förmodligen är, för intill mig breder idel jetset-människor ut sig och diskuterar affärer, segling och fashion. Ujuj. Jag makar diskret fram min kasse från "out of Africa" och låtsas som det var idag som jag kom hem från Johannesburg och intalar mig själv att jag är en berömd resebloggare som tjänar miljoner. Så rättar jag till mina D&G solbrillor och fortsätter tugga kycklingsallad. Kommer på att brillorna är fjol-fjol-fjolårets modell och bestämmer mig nu för att glida vidare. Kanske lyckas jag bättre att få i mig en latte någon annanstans?

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar