tisdag 28 juni 2011

Min Jerusalemfilosofi...

Är i detta nu på väg till min favoritstad Jerusalem och känner att bloggen ska få leva upp till sitt namn lite. Äntligen! Jag flaggar därför upp och presenterar min "Jerusalemfilosofi" - Du som läser bloggen för att försöka avkoda på vilket lag jag håller kanske blir besviken då jag kanske inte är så tydlig om detta som du kanske hade hoppats... 


Jag funderar ibland på vad det är som gör Jerusalem så speciellt och ibland när jag föreläser har jag använt bilden nedan för att försöka ge svar på frågan. Som jag ser det är Jerusalem i skärningspunkten mellan tre viktiga dimensioner; Himmel-Jord, Väst-Öst och Historia-Nutid.


Perspektiv som möts i Jerusalem


Himmel-Jord
Här är Jerusalem helt unikt! Viktiga personer ur Torah/Tanack, Bibeln och Koranen har varit på besök i Jerusalem. "Himlen har snuddat jorden i fysisk bemärkelse" brukar jag säga. Abraham var nära att offra sin son här men Gud själv ingrep, Jesus dog och uppstod i Jerusalem och steg sedan till himlen från Olivberget. Profeten Muhammed hade en nattlig färd till Jerusalem och vistades på Tempelberget/Haram-Ash-Sharif. När man tänker efter är det överväldigande för en sådan stad som Jerusalem att ha detta i sin historia! Vad kommer ens i närheten?

Öst-Väst
Jerusalem ligger precis i skärningen mellan Västerlandet och Österlandet. Israel är i mångt och mycket ett västerländskt land. Eurovisionsschlagerfestival och UEFA-cup, skyskrapor och high-tech-företag. Palestina å andra sidan är ett ganska typiskt land för regionen, jag märker inga större skillnader mellan Palestina och de omkringliggande länderna. Jerusalem ligger här precis i skarven och även om östra Jerusalem är "återförenat" eller "ockuperat" (svårt här att i text inte bli politisk, jag väljer att vingla på en tunn, tunn mittenlinje). Den "Gröna linjen" går fysiskt igenom Jerusalem och man kan märka denna skillnad mellan öst och väst bara genom att i vissa fall gå över en gata!

Nutid - Framtid
Återigen är Jerusalem helt unikt. Denna tidsdimension kan märkas när man pratar med vilken jerusalembo som helst. Plötsligt i ett samtal om väder och vind kan ottomaner, byzantinare eller korsfarare dyka upp som ett naturligt samtalsämne! Eller så händer det att man börjar prata om Yttersta Tiden och Domedagen! Detta är inte ovanligt, inte ens om man egentligen bara ber om en vägbeskrivning!


Med alla dessa perspektiv i åtanke är det inte så konstigt att folk "tycker" en massa om landet och staden. Jag vill inte min blogg ska bli en i raden av "tyckarbloggar" som presenterar utvalda "fakta" åt det ena eller andra hållet. Min blogg får spegla pedagogens roll - måsta ju försöka leva upp till min titel... ;-) Då jag har jobbat i Jerusalem som folkbildare har jag alltid gillat att få vara med att vidga folks vyer lite. 


Så här resonerar jag:


"Om subjektiviteten"
Eftersom det finns så många parallella perspektiv är det helt omöjligt att greppa allt. Betraktaren måste göra ett urval. Jag brukar likna detta med bilden av "dumstruten". Tänk att man betraktar omgivningen genom en stjärngossestrut med ett litet öppnat hål i toppen. Det man ser är inte fel, det är sant - men inte hela sanningen! Många "Jerusalemkännare" pratar om Jerusalem utifrån ETT eller ett fåtal "Sanningar". Konkurrerande sanningar försöker man ignorera, skämta bort eller verbalt och fysiskt meja ned. 


När jag träffar på dessa "kännare" brukar jag utgå från att de har rätt, men att de ibland inte förmår vidga synfältet och ta in andra perspektiv. Ungefär som en fyndig definition av begreppet "fundamentalism" som jag hört en gång av en religionslärarkollega på Parkskolan:


"En fundamentalist är en person som fattat en åsikt och sedan inte fattar något mer"


Jerusalem som mosaik
Det som gör att jag gillar Jerusalem är myllret av människor och perspektiv som man hittar där. Jerusalem är verkligen ingen smältdegel, Jerusalem är en myllrande mosaik! Man kan ägna en livstid att studera några få mosaikbitar och det tar aldrig någonsin slut på saker att studera! Problemet som jag ser det är när en del väljer ut vissa bitar i mosaiken som sina favoritbitar och sedan inte ser något mer. Det finns många "sanningar" i Jerusalem och väljer man ut en av dem och tror att det är den "enda sanningen" missar man oftast ganska mycket...



Dumstruten tittar på Jerusalem

Kierkegaard lär ha sagt: "Om du vill lära någon något måste du först 
hitta denne person där han är och börja där."


Folkbildning på ett så komplicerat ställe med så många "sanningar" som i Jerusalem tycker jag främst handlar om att försöka vidga "struten" lite. Inte förändra helt, även en fundamentalist behöver få utforska den brokiga verkligheten med utgångspunkt utifrån sin egen uppfattning...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar