fredag 10 juni 2011

Högslätten





Jag erkänner: Jag är nog en iPhone och Applenörd av rang. Åtminstone när det gäller att använda roliga sociala jox på dem. En av mina "måste-appar" är walkmeter - en gps-styrd kartplotter som plottrar ut min promenadväg på en karta online. Varje gång jag gått 500 meter kommer dessutom "Graham", en brittisk röst och berättar för mig hur jag ligger till... "Time; 6 minutes, distance two kilometres, behind best one minute..." osv. Det här får mig att vilja gå oftare då jag tävlar mot mig själv på detta vis.


Idag blev det en jättelångsam promenad. Värmen och en krånglande högerhöft gjorde att jag i mycket makligt tempo stavgick mina 2,5 km på hela 35 minuter. Till och med enligt mina mått mätt är detta både kort och långsamt, men då jag jag har krånglande knän och höfter och några kilon för mycket är jag nöjd varje dag som promenaden blir av överhuvud taget. En kul grej är att walkmeter uppdaterar min facebookstatus och när sedan någon kommenterar på den statusen läser "Graham" upp meddelandet för mig där jag är i spåret. Eftersom Graham tror att alla skriver på engelska läser han den svenska texten som om det vore engelska - det blir så komiskt ibland att jag måste kolla vad kompisarna egentligen skriver!


En app som jag använder samtidigt är förstås Spotify. Jag har gjort en låtlista som stämmer någorlunda med det tempo som jag promenerar i. Att knalla runt i spåret är därför nu en stor njutning! Min stavgångslåtlista innehåller bland annat:


New York, New York - Sinatra - När den här låten kommer blir jag alltid glad!
Proud Mary - "Proud Mary keep on burning!" (typ bränna kalorier)
Nearer my God to thee - the spirit of New Orleans - känner mig nära Gud och naturen i spåret!
Every breath you take - Sting - Flåsa på, varje andetag räknas!
Luffarvisan "Se på luffarn som går där på vägen..."
Gonna fly now - den som peppar Rocky att springa
Its a long road - Dire Straits - för att påminna om uthållighet
Die another day - att fortsätta gå trots kroppen vill lägga av
You raise me up - Josh Groban - Känns som pepp från Gud själv!
Håll mitt hjärta - Björn Skifs - hur bra är det inte för mitt hjärta att motionera!
We all die young - Steelheart - Powerballad som får mig att orka!


I höstas promenerade jag också till den här låtlistan och på något konstigt sätt minns kroppen det och det går faktiskt lättare med just dessa låtar än några andra!


Visa större karta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar