tisdag 21 juni 2011

Klockstapelinvigning




  Ibland händer det att jag i jobbet får svida upp mig och representera. Ikväll var ett sådant tillfälle då klockstapeln i Styrnäs skulle invigas. Nu var det (tack och lov) inte jag som skulle hålla tal eller klippa något band, utan vår biskop. Men för en kväll fick jag rycka in som biskopsadjunkt. Det är ett hedersamt uppdrag och roligt! Man får vara med där det händer grejer! Själva arbetet i kväll var dessutom extremt lätt, köra bil och vara med och lyssna.


Innan vi lämnade Härnösand hade vi fått en bild mailad till oss på själva klockstapeln. Det såg ut som den var ganska liten och klen, men när vi kom till Styrnäs så möttes vi av en rejält timmrad klockstapel helt utan spik och skruv. Det var en tysk timmermästare som flyttat till trakten som hade timmrat ihop klockstapeln och själva klockan kom från Gålsjö kapell.


Klockstapeltimmraren


Det var ganska många som trotsade snålblåsten och regnet för att komma och vara med om klockstapelinvigningen och det var ett gediget program (som dock reducerades något för inte församlingsborna skulle förfrysa). Tal, sång, psalmer, böner, skålande för klockstapeln i champis, kaffe, mingel... Klockstapeln står mycket vackert vid Ångermanlandsälven och den som har vägarna förbi rekommenderar jag verkligen ett besök! 



Stämningsklipp: http://bambuser.com/channel/MTRQA/broadcast/1758415



Efter klockstapelinvigningen fick vi en specialguidning i kyrkan av kunnige Staffan. Han visade kyrkan, modell av tidigare kyrkan från 1100-talet, dopfunt, sakristia, kristallkronor och klocktornet! Vi till och med gick ett varv på utsidan av tornet för att verkligen kunna beundra utsikten som var helt enastående fantastisk!


Stiftspedagogen och biskopen...



 Kyrkogården var också värt ett besök! Jag gillade bäst en samling gamla kors som stod uppradade längs en kant, hur vackra som helst!

 

Gamla kors



Klockstapeln i Styrnäs


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar