fredag 16 mars 2012

On the road...

Mitt jobb tar mig till olika ställen. Igår och idag är jag på en roadtrip till Sveg, Bräcke och Gällö. Detta för att lyssna in hur diakoni fungerar i glesbygd och på ställen där det inte finns anställda diakoner. Jag fascineras av ställen som är orörda av strömlinjeformat designideal. Här och var i denna glesbygd kan man få uppleva någon slags genuin kitsch istället.


Första stoppet blev Rätan och Ica-handeln där. Lunch skulle införskaffas, men det var lättare sagt än gjort. Hur totar man ihop en LCHF-lunch från en Icabutik som inte hade någon färdigmat alls som funkade? Funderade ett tag på att handla ett kilo morötter, men tänkte att det är alldeles för mycket kolhydrater i morötter och dessutom skulle jag bli less innan jag hade knaprat i mig detta kilo. Det fick bli morotsjuice och mörk choklad istället. Hu! Ingen kombination jag rekommenderar!


Chokladbollar av Supersize...


Nästa stop blev Sveg och där var vi tidiga så vi spenderade lite tid i ortens konditori. Chokladbollarna där var i kollosalformat, typ som bouleklot! VEM smäller i sig ett sådant klot??? Kondiset var annars mycket hemtrevligt och fräscht! Jag rekommenderar verkligen ett besök! Bra kaffe och goda mackor...


Efter vårt möte i Sveg åkte vi till Bräcke för att sova på intressant hotell. Hotellet hade mycket sköna sängar och in inredning som verkligen inte gick av för hackor! En uppstoppad björn i matsalen, plastblommor, ljusslingor, kitch och kitch. Hoppas verkligen att "Simon och Tomas", "Äntligen Hemma" eller "Bygglov" aldrig hittar dit. Faktiskt tycker jag dessa genuina väghotellmijöer borde K-märkas!


Bräcke by Night

TVÅ uppstoppade björnar i matsalen, här den ena

Efter Bräcke for vi vidare till Gällö och träffade ett gäng kreativa människor som jobbar med diakoni i glesbygd, eller "rymliga bygder" som man i mer positiva ordalag kan kalla områdena. Det är inte utan att jag får lite Twin Peaks-känsla av att vistas där, roligt och intressant att besöka, men jag skulle inte kunna tänka mig att bo där. Jag vill ha närhet till hav och stad! Men, jag återkommer mer än gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar