lördag 17 mars 2012

Att fånga en apa...

Det har varit en strålande dag i Härnösand idag! Solen sken och fåglarna kvittrade som besatta! Efter morgonpromenaden, melodikrysset och några ärenden skulle jag jobba. Hade jag några förväntningar på dagen så lämpar de sig inte i skrift. Jag och Boel skulle hålla föredrag om idealitet för lekmannaförbundet som hade kurshelg på Vårsta diakonigård.


Lekmannaförbundet har hållit på med idealitet sedan urminnes tider känns det som och jag har bara jobbat med frågan i två år. Dessutom var de MÅNGA! Hela bönsalen var full med aktiva lekmän i de lite äldre åldrarna (ca 60-70 personer). Vi snackar år och åter år av erfarenheter! I det gänget var det alltså tänkt vi ha något att tillföra och inspirera om. Inte utan att jag kände mig i underläge!


Men det gick BRA! Faktiskt, det gick MER än bra! Varken Boel eller jag hade haft tid för noggranna förberedelser. På olika sätt har vi haft fullt upp med annat i livet som tagit tid och energi. Men vårt föredrag flöt på som ett välrepeterat dansnummer. Synkroniserat, harmoniskt och dynamiskt! Ok, jag skryter nu, men jag är fortfarande ödmjuk inför nåden att vi rodde detta iland!


--------------------------------------

När det hela var över blev det dags för MÄSSA. Jag velade lite om jag skulle stanna på den eller inte, men eftersom jag vill leva som jag lär kändes det viktigt att vara med och dela nattvarden tillsammans med de härliga typerna i lekmannaförbundet. Och jag vill INTE vara en divig föreläsare som gör min insats för att sedan dra vidare, utan att "landa" bland de människor man talat inför. Så mässa blev det!


Mässan var KANON! Det kändes som varenda ord, varenda psalm och varenda bön var riktad till mig! Beredningsordet handlade om hur man fångar apor i Afrika:


"När man ska fånga apor i Afrika gäller det att hitta en frukt som apan åtrår. Sedan letar man upp ett träd med ett hål i och stoppar in frukten där. Det gäller att hitta ett hål som är tillräckligt stort för apan att få in handen, och tillräckligt litet för att apan inte får ut handen MED frukten i. Är apan tillräckligt girig fastnar den då med handen i hålet! För att apan ska komma loss gäller det att den släpper taget om frukten..."

Alltså... WOW! 
Det är inte utan att jag blir ödmjuk 
över hur spännande det är 
att så tydligt höra Guds tilltal! 




Sedan lästes morgondagens bibeltext från johannesevengeliet (6:1-15) som handlar om brödundret i vid Genesaret. En pojke släpper taget om sina fem kornbröd och två fiskar. När han har släppt dem ifrån sig så räcker det och blir över trots att FLERA TUSEN människor har ätit sig mätta!


OK, det blev en lärorik dag idag. Något klokare har jag blivit. Känner stor tacksamhet! 

2 kommentarer:

  1. Underbart med en så givande dag!!!:) Är lessen att jag missade mässan....Jag skulle spelat på den nämligen (istället för Per) men sitter hemma med magsjuka.Bläää... Men skönt att det blev en fin mässa!!

    SvaraRadera
  2. Å, vad synd du är sjuk! Det hade varit så trevligt att få höra dej spela! Krya på dej!!!

    SvaraRadera