tisdag 13 mars 2012

Historielöshet




Nu en liten arg blogg om historielösheten som tydligen florerar även i kyrkliga sammanhang. Jag syftar inte till att hänga ut någon enskild individ eller organisation, men jag vill verkligen med denna fatala bild ovan belysa den historielöshet som fortfarande, 2012, existerar. I Sverige. Det är inte utan att jag blir lite mörkrädd!


Igår eftermiddag fick jag ta del av en bild som via facebook valsat runt en stund. Jag ser den som ett exempel på hur man oreflekterat gör mycket farliga stereotypiseringar och generaliseringar. 


Bilden var tänkt att användas i en folder för att locka folk till en utställning. Man ser en krympande karta över Västbanken. So far so good, tycker jag. Det ÄR verkligen ett enormt problem att Västbankskartan krymper. Dessutom är det brott mot diverse överenskommelser och mänskliga rättigheter mm. mm. MEN att framställa israeler (eller vilken grupp människor som helst för den delen) som fula råttor och skadedjur är inte OK!

Att demonisera en grupp människor är något som kan vara ett av stegen mot en katastrof. I Rwanda kallades tutsier för kackerlackor. Under andra världskriget kallades judar för... just det, råttor. Min lärare i historia på gymnasiet sa: "Av historien lär vi oss att vi inte lär oss något av historien". Sant. Tydligen. Men ändå...!

En annan sak jag tycker är trist med bilden är att fokus vrids från det man vill belysa till en diskussion om antisemitism och demonisering. Vill man ta upp palestiniernas situation på Västbanken vinner man NOLL på en bild som denna.

Skäms! Tänk om, Tänk rätt!


Jäpp, nu har man tänkt om och ändrat bilden. Bra...! Leve upplysning, det är alltid, ALLTID viktigt med att medvetandegöra saker OCH att ge utrymme för människor att ändra ståndpunkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar