söndag 25 mars 2012

Isfritt!

Hemma igen i Härnösand och ser till min stora glädje att hammocken nu tinat fram ur snödrivan. Jag firade detta med att borsta trädäcket och kratta lite på gräsmattan. Krokusarna har tittat upp, men än så länge bara två centimeter. Känner att solen gör att mina trädgårdsdrömmar börjar ta fart! På bokrean hittade jag en bok: "Trädgård i stan" och den kickstartade mina planer för min lilla täppa. "Varför drömma smått när man kan drömma stort?" Och har man en liten trädgård måste man ha stora planer för att få den trivsam och funktionell. Så nu drömmer jag om växthus, paviljong, fjällbäck, plank, stenparti och en stig. Som vanligt behöver mina drömmar inte nödvändigtvis realiseras. Åtminstone inte alla, åtminstone inte på en gång... En kylig vårvinterdag som denna är drömmarna dock ett kärt fritidsnöje som gör mig glad. Och just nu när trädäcket ligger nysopat känns det som en tom målarduk som bara väntar att få färg... Får se vad det blir...


Hammocken har tinat fram!

Jag har lite migrän idag, så jag alternerar mellan att sitta inne och ta det lugnt och gå ut i trädgården i tiominutersintervaller och kratta lite. Denna växling av aktivitet ger en hel del kreativitet, märker jag. I trädgården med krattan i handen blir jag filosofisk och provtänker på lite nya tankar. Jag funderar nu på trädgården som ett livstolkande projekt. Säkert har någon redan kommit på detta, det känns ju inte direkt världsoriginellt att tänka så. 


Jag kikade ner i den drivbänk som jag köpte och satte på en snödriva för några veckor sedan. Min plan var att snön i pallkragen SNABBARE skulle smälta bort på det sättet. Nu har snön smält bort från alla pallkragar UTOM den som jag satte drivhuset på! Skrattade högt i trädgården nyss över detta fenomen och övertolkar det rakt in i mitt liv... Och skrattar vidare! Det känns träffande, som om min trädgård vill tala om för mig att ta det lugnt och låta naturen ha sin gång istället för att stressa fram våren. 


"Allting har sin tid..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar