tisdag 21 januari 2014

Gråsuggans dag

Idag har jag lekt gråsugga. Hela dagen! Jag vaknade klockan sex av att jag trodde jag skulle få migrän. Tog en alvedon och satte mig i min sköna brandgula öronlappsfåtölj och väntade lite. Öronlapparna på fåtöljen gör att jag kan halvsova sittandes utan att huvudet trillar åt något håll. Som tur är hann alvedonet verka innan huvudvärken kom och jag kunde då lägga mig på soffan och slumra bort hela förmiddagen.

Som tur är har jag mycket inarbetad komptid att ta ut när det blir en "gråsuggedag" som denna och orken bara inte finns i kroppen. Med orkeslösheten kommer också några irriterande tankar om att jag är en sopa på alla sätt. Inte direkt upplyftande.

Numera vet jag att dessa gråsuggedagar är vad det är. För mig är det ett sätt att återställa systemet med lite påtvingad vila. Det är också så att det är baksidan på att jag många andra dagar kan vara kreativ, nyskapande, sensitiv och "på".

Igår hittade jag en bok om just MIG och det jag nu beskrivit! Jag fastnade för texten på baksidan:

"Ena dagen stark och kraftfull, en entusiastisk visionär som står längst upp på barrikaderna. Nästa dag känslig intill hudlöshetens gräns, en bräcklig skugga som helst vill dra täcket över huvudet och aldrig mera visa sig för omvärlden igen. Och visst... alla människor har ju olika lägen, eller hur? Men kanske är du extra känslomässigt begåvad? Kanske är du en HSP - en Highly Sensitive Person?"

 

Jäpp, nu är boken genomplöjd och jag fick några handfasta tips på vägen. Ta det för vad det är, var snäll mot dej själv, nej - det är inget fel på dej och du tar snabbt igen en gråsuggedag eftersom du också har förmågan att jobba 160% många andra dagar... Hoppas denna inspiration kommer imorgon, för då ska jag till Mellansel igen och hålla igång samtal om dopet. Hela dagen. Gah, vad det känns som uppförsbacke just nu....!

 

2 kommentarer:

  1. Bra definition, jag känner igen mig själv i det där. Man måste få känna alla känslor och som du skriver, ibland är det bara meningen att man ska hända igenom. Jag tror ändå man har mer ut av att ha nära till och starka känslor. Det roliga blir roligare, de spännande mer spännande osv.

    Och Mellansel, det där fixar du galant! Du är ändå alltid det roligaste där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara Maja! Å vad det gav mig lite extra kraft idag (onsdag) att höra dina varma ord!

      Radera