torsdag 7 november 2013

Stockholm & UD

Så har ännu en spännande dag gått mot sitt slut, och jag känner stor tacksamhet för ett jobb som tar mig till spännande sammanhang! Vi har dragit igång ett nätverk för unga internationellt intresserade i stiftet och nu idag har vi varit på utrikesdepartementet på studiebesök. Först en genomgång av hur UD arbetar och vad en diplomat gör, sedan fågor och samtal om olika utrikespolitiska utmaningar som svenska diplomater kan stå i. Efteråt visades vi runt lite i korridorerna i arvfurstens palats och det var så spännande, speciellt att gå förbi Carl Bildts och några andra statsråds kontor.

Min reflektion för dagen är ändå att jag är glad att jag arbetar med internationella frågor inom svenska kyrkan och inte för regeringen. I svenska kyrkan kan vi på ett friare sätt bedriva opinionsbildning för en rättvisare värld än vad man gör från utrikesdepartementet. Till exempel vapenhandel. Sverige säljer en hel del vapen till olika länder, som den ärkepacifist jag är skulle jag ha svårt för att inte kunna vara odelat MOT vapenhandel. Som diplomat är man styrd av att följa de politiska beslut som är tagna och att också vara med att anordna så olika handelsavtal kan skrivas.

Vi avslutade dagan på en italiensk restaurang och summerade våra intryck samt fundera lite inför vårt framtida nätverksbygge. Tjejerna som var med idag (bara tjejer än så länge, hoppas kunna få med lite killar så småningom) är verkligen inspirerande att jobba med. Så brighta, sociala och trevliga! Vi hade verkligen en kanondag och kväll. Nu är det bara att ladda om inför morgondagen och ett besök på Kyrkokansliet i Uppsala.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera