söndag 3 november 2013

Alla helgons dag

Ikväll har jag varit på en FANTASTISK kvällsgudstjänst här i Glasgow! Den hölls i en fin liten stenkyrka strax intill Novotel där vi bor. Först var det sångövning inför de hymner vi skulle sjunga och sedan vidtog olika föreläsningar varav jag nog drog nitlotten. En man berättade om nån forskning han höll på med om en kvinna som startat upp familjecenter mm i Dundee. Kvinnan han föreläste om var säkert enastående "one of thoose sainty people", men han som föreläste borde tänka om några varv. Han höll hela timmen ögonkontakt med i princip bara en annan, han som presenterat honom. Noll koll hade han på andra åhörare, hörbarhet och tidsåtgång. Gäspfaktorn var total och det fullkomligt kröp i kroppen på mig! Jag kunde inte titta på någon annan i gruppen, för då hade jag nog brustit ut i gapflabb, så övertröttad var jag.

Sedan kom dock höjdpunkten, en gudstjänst som jag kommer bära med mig länge, länge! Vi gick in i kyrksalen under tystnad. Här och var i kyrkan stod "helgon" och berättade om sina liv. Där var Fransiscus av Assissi, Dietrich Bonhoeffer, Rosa Parks och några till. Vi gick runt och lyssnade en stund innan sången Gloria in exelcis deo växte sig starkare och starkare. I stämmor. Jag fick lite gåshud...

Starkast var när en tjej läste ur Uppenbarelseboken om tron av guld och ett bord som dukas. Medan tjejen läste dukade två andra iordning ett långbord mitt i kyrkan, framför en tron. Mäktig scen! Sedan fick vi instruktionen: "we may, if we wish, write down on a place-card the name of someone who for us was a saint, as an act of remebering people who sat at our tables on earth and now sit at God's table in heaven..." Under tiden vi sedan placerade korten på bordet sjöng vi "when we are living, we are in the lord, when we are dying, we are in the lord; for in our living and in our dying we belong to God, we belong to God". Ja, HUGA vad starkt det blev! Men det gjorde gott samtidigt med mig. Jag tänker att dessa riter behövs för att släppa upp dammluckorna för sorgen en stund.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar