tisdag 5 augusti 2014

Rörd över engagemanget

Nu borde jag kanske gå och lägga mig, men jag sitter som nålade vid Facebook och följer engagemanget i Västmanland. Eftersom det är mina gamla hoods blir jag lite rörd av att återse ortsnamn från förr; Sala, Västerfärnebo, Västervåla... osv. Det som nu griper tag i hjärteroten är det uppbåd av frivilliga som vill rycka in! I en facebookgrupp erbjuds hästtransporter, husrum, hönsvakter, fikafixare, vätskelangare, grävare... Facebook fullkomligt vibrerar av engagemang, HELT underbart att det finns en sådan idealitet!

Tänker naturligtvis en parallelltanke också på de som flyr Syrien, Afghanistan, Gaza... Hur reagerar vi då?

Men nu vill jag verkligen inte peka finger, jag tänker likadant jag. Hade jag bott kvar i Östervåla hade jag gärna öppnat portarna till nödställda människor och djur från Den Stora Branden. Och jag skulle troligtvis gruva mig för att fylla huset med syrianer, afghaner eller palestinier.

Men varför tänker jag/vi så? Vilka vill jag ska vara mina nästa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar