tisdag 11 februari 2014

Presentationer

Ligger just nu och försöker samla intrycken efter vår första kursdag här i Mariannhill. Vi startade med "devotion" och det var en fröjd att få sjunga afrikansk stämsång! Oj, vad jag njöt! Sedan vidtog olika presentationsrundor. Först vilka vi var. Det var en kul och nyttig erfarenhet, vi i Sverige är så vana med att presentera oss med vad vi jobbar med, vart vi bor och vad vi har för utbildning. Här kom det med lite grand, men också vad våra namn betyder och vad vi tycker om. Jag berättade då om min farfar Mårten Luther och hur jag alltid känt mig som lutheran. Det blev lit skratt på det. Jag trodde faktiskt ett tag att min farfar var "den" Martin Luther!

Efter den första presentationsrundan gick vi på uppgiften att presentera våra stift. Var de ligger, vilka förutsättningar vi har och vilka utmaningar vi står inför. Spännande, spännande. Våra utmaningar med avfolkning, glesbygd, klen kyrkgång etc kändes lite futtiga när vi fick höra om de enorma utmaningar man står inför här vad gäller HIV/Aids, gigantiska avstånd och prästbrist. Men förhoppningsvis kommer vi inspireras av varandra i våra gemensamma utmaningar.

Sist på dagen vidtog stiftsprat då vi fick några timmar med våra vänstiftsrepresentanter. "We covered a lot of ground" trots att vi låg lite efter de andra i startläget. Vi hade ju faktiskt aldrig träffat våra vänner som de andra stiften gjort. Ändå känns det som vi kom långt i våra samtal. Nu ser vi fram emot den fortsatta samvaron här i Mariannhill! I morgon blir det en heldag där vi ska studera det missionsdokument som WCC (World Council of Churches) tagit fram.

Lite Zulufraser försöker vi också oss på ibland:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar