torsdag 13 februari 2014

Field trip day!

Vi har det bra på Tre Fontane där vi bor, men efter tre dagar på samma ställe var det skönt att få vidga vyerna lite. Vi skuttade in i bussen för en dag med intressanta besök! Naturhistoriska museet, ett township, en kyrka med sycenter och bageri, en HIV/Aids-mottagning, Durbans botaniska trädgård där vi hade pic-nic-lunch och Diakonia (Ett diakonicenter, inte samma som den svenska biståndsorganisationen Diakonia, men på sina håll ganska snarlik).

Jag vet inte vart jag ska börja, när jag ska beskriva dagen mer ingående, nu är det en massa virrvarr av tankar. Det som berörde mig allra mest var de "kalla fakta" vi fick till oss på Diakonia; var femtonde sekund våldtas en kvinna i Sydafrika. Oj. Var FEMTONDE SEKUND. det är ohyggliga siffror. Bara på den stund jag skrivit detta har tio kvinnor våldtagits i det land jag befinner mig i. Under den stund jag låg i badet nyss är det 100 kvinnor som blivit med våld tagna för ett brutalt samlag mot deras vilja. Många kvinnor är dessutom barn eftersom det på sina håll florerar en fruktansvärd vidskepelse som går ut på att om man har samlag med en oskuld kan det blodet bota mannens aids.

Man känner en fruktansvärd maktlöshet. För att sprida medvetenhet kring detta gjorde Diakonia reklam för "Thursdays in black"; varje torsdag kan alla som vill sprida medvetenhet och visa solidaritet klä sig i svart och bära ett märke och på så vis bli ambassadörer och sprida kunskap. Det kanske är en liten obetydlig grej, men jag tänker att det är något konkret och åtminstone NÅGOT. Bättre än att inte göra något alls. Här kan du signera ett upprop och hitta mer information om #TiB.

Det jag också kommer att minnas från denna dag är den stekheta solen! Också sydafrikanerna tyckte att det var i mesta laget och vi alla radade upp oss i skuggan så fort vi stannade upp för en stund. När jag kom tillbaka till Tre Fontain tappade jag upp ett iskallt bad och sjönk ned i det en jättelång stund, oh så ljuvligt det var! Nu ska jag försöka somna med skallvärk och värmeslag, får se hur det går. Säkert blir det en iskall dusch först och sedan snabbt försöka somna naken under lakanet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar