måndag 24 februari 2014

Öden och äventyr i Sydafrika...

Så stod jag där på stranden i Durban. Alldeles sandig och saltig efter ett härligt dopp i indiska oceanen. Iförd bara baddräkt och sandaler insåg jag att jag blivit bestulen på väskan med iPad, iPhone 5S, kamera (Samsung NX200), hörapparaterna, visakortet, körkortet och passet! 

Polisanmälan var lätt att göra även om det tog en timme. Värre var det att behöva ta emot all hjälp. Alla i gruppen var så vänliga, men det var verkligen en tuff upplevelse. Det är så otroligt mycket lättare att ge än att få. Jag tänkte mycket på nyinvandrade flyktingar som blivit av med allt. Nyttig erfarenhet, men dyrköpt.

Vi gick ändra planerna och åka till Pretoria och den svenska ambassaden för att jag skulle få ett temporärt pass att åka hem på. Kimberly, där vårt vänstift Cape Orange, har sitt kontor fick vänta. 

Vi kom hem på lördag kväll och det var extremt skönt att skrota runt i morgonrocken hela söndagen!

Men nu är överväxeln ilagd igen. På ynka fem dagar ska jag rekonstruera jerusalemplaneringen samtidigt som jag måste fixa nytt pass, nya hörapparater och börja "bråka" med försäkringsbolaget. Sedan dyker det naturligtvis upp grejer som är brådskande också... Typ verksamhetsberättelse, planeringsmöten och andra projekt som behöver ses till. Redan utan stöld visste jag det skulle bli en tuff vecka, nu känns det som jag inte ens hinner andas.

På lördag bär det av igen, jag reser med en grupp unga konfirmandledare till Jerusalem, känns kul och utmanande då vi blir 23 pers som åker! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar