onsdag 25 december 2013

Mina jular

1994 började jag på allvar få till ett hem. Eller åtminstone var det detta år som jag för första gången började ha egen gran. Första året var det fullt sjå att hitta pomlor, stjärna, granfot, glitter och belysning. Jag började också en tradition att köpa en pomla varje år och skriva en sammanfattning av året som gått på asken. Efter sex-sju år blev det alltför många askar att hålla koll på så jag köpte istället ett anteckningsblock och förde över anteckningarna från askarna till den, och fortsatte sedan sammanfatta det gångna året.

Det jag skriver är egentligen ganska triviala grejer. Var, och med vem, jag firar julen. Djur jag har skaffat under året (jodå, vissa år är det en hel del...). Dejter jag varit på och hur det var. Vilken som var årets julkalender plus en recension. Viktiga händelser, som kanske inte alla går att blogga om men som jag vill kunna minnas.

Men jag inser också när jag bläddrar i boken vad tiden går. Jag minns alla de stunder jag suttit och skrivit och vilka drömmar och förhoppningar jag hade då. Somliga drömmar går i uppfyllelse och andra grusas. Det är som det ska vara antar jag. Den här hösten har varit tung, det finns nog inget annat sätt att beskriva den. Det är nu, när jag är ledig som det blir så tydligt, och jag längtar nästan till att få börja jobba igen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar