söndag 15 december 2013

Kreativitetspromenad

Så sitter jag på bussen till Luleå och filosoferar lite över jobbet och livet. Egentligen är livet riktigt bra kom jag fram till. Jag har ett spännande och stimulerande jobb som hela tiden tar mig till nya utmaningar och sammanhang. Vad kan egentligen förbättras på det området? När jag satt och grunnande på det kom en idé till mig.

Idén är egentligen ganska simpel, men jag är nyfiken på hur det skulle bli om jag konsekvent ger mig sjutton på den. Det handlar om en sammanslagning av två löften eller mål för 2014; att promenera mer och att bli mer kreativ. Varför då inte starta med dagliga "kreativitetspromenader" runt Nattviken! Jag bestämmer vad som ska hända på olika delsträckor och utifrån detta programmerar hjärnan att öka effektiviteten. Typ lite tillämpad kognitionspsykologi.

Eftersom jag inte riktigt vet vad mina kollegor säger om jag bara drar iväg på promenader stup i kvarten börjar jag med att byta ut eftermiddagsfikat mot promenader. Det tar kanske 20 minuter att i lugn och ro traska runt Nattviken och jag hinner ändå med en slät kopp kaffe när jag är tillbaka!

Jag tänker om jag är konsekvent med vad jag ska tänka på under de olika delsträckorna kommer hjärnan att automatisera kreativiteten så småningom PLUS att jag får frisk luft och motion. Det borde vara win-win?

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar