fredag 6 april 2018

Santiago de Compostella

Sankt Jakobs katedral i Spanien. Jag har många gånger längtat hit, speciellt som min "hemkyrka" i Jerusalem var och är St James. Armenierna i Jerusalem har berättat för mig att i ett eget kapell till vänster i kyrkan ligger St James huvud. Så säger traditionen. Ingen skulle komma på att gräva upp det för att kolla, för hur kollar man något sådant snart 2000 år senare?

Här i Santiago de Compostella hade vi en kunnig, pedagogisk och trevlig guide som berättade om en massa saker. Arkitektur, pilgrimstraditioner, St James... Hon berättade om det hela som legender och folktro som är svårt att bevisa vetenskapligt eller på annat sätt finna någon absolut sanning i. Hon poängterade att st James dök upp på 800- talet "mycket strategiskt" och hjälpte spanjorerna i sin reconquista. Jag passade på att fråga henne om det i spansk tradition sägs något om huvudet. Hon hade inte hört detta förut och blev efter min fråga tämligen tvärsäker på att både kropp och huvud minsann låg här i Santiago de Compostella. Borta var legender och folktro. Borta var berättelserna om relikstrider. Varje gång hon nämnde St James grav så låg han där "including his head". Jojo, lite relikstrid finns nog kvar ändå...

Men visst, jag kramade också st James i katedralen och förundrades över Butofumiero som svängde mellan valven. Till sist handlar det om vad jag väljer att tro.


1 kommentar:

  1. Åååh!
    Ni var där på en fredag!
    Coolt.
    (Det var inte vi.)

    SvaraRadera