torsdag 13 juni 2013

St Patricks Purgatorium

På vår resa på temat pilgrim har vi nu hamnat i Pettigo och idag besökt färjeläget där man åker ut till ön där man kan göra den tredagars St Patricks Purgatorium, en slags "retreaternas svarta pist". Man tar av sig skor och strumpor när man kommer ut till ön, går barfota och ber, knäfaller, fastar, vakar. Tuffast är kanske att vara vaken så länge - typ nästan två dygn blir det, inte äta något annat än en slags kex och lite the. Inte undra på att många får religiösa upplevelser, de måste ju bli rysliga av själva ansträngningen och av utmattningen börjar man kanske höra och se saker.... Eller så blir man extra mottaglig för Guds tilltal, allt är en fråga om hur man väljer att tolka det hela. Jag kan erkänna att jag har varit rejält sugen på att försöka, bara för att ha erfarenheten av att testa något ganska extremt inom kristenheten. Men jag FÅR inte vara med, jag blir liksom bortsållad av den simpla teknikaliteten att jag inte kan falla ned på knä! Mina reumatiska knän går faktiskt inte att böja, ens i 90 grader. Då får jag inte komma på denna purgatorium. Jag känner att jag blir lite putt. Men kanske lika bra? Att vara utan iPhone, iPad och kamera hade liksom varit en ganska svår prövning för mig...

 

 

2 kommentarer:

  1. Kanske vara utan din iPhone, iPad och kameran skulle vara en bra erfarenhet för dig ändå, en annan version av en pilgrimsfärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det.... Jag övar mig faktiskt långa stunder under denna resa eftersom det är lite si och så med tillgången till wifi.

      Radera